De bouw vordert gestaag

De bouw vordert gestaag

Even een korte update over de bouw van ons windpark. Er zit schot in. Alle palen zitten in de grond. De kraan waar die mee geplaatst zijn is inmiddels vertrokken. De koppen van de eerste put zijn al gesneld. Dat is jargon voor het verwijderen van het beton van het bovenste deel van de palen zodat de wapening vrijkomt. Daar kan de wapening van de fundatie-schijf aan vast gemaakt worden. Hoe die eruit komt te zien zie je hier:

 

Wat ik wel opmerkelijk vind is dat eerst de palen in de grond gevormd zijn en pas daarna het gat gegraven is voor de fundatieschijf. Een gat graven voor een schijf met een diameter van 20 m en een dikte van een paar meter, nadat je eerst 24 palen in de grond hebt gemaakt en je daar dan omheen moet werken, lijkt een beetje omslachtig. Maar ik begrijp dat het gebruikelijk is voor de bouw van windturbines. Er is vast een goede reden voor…

Op 19 juni maakte Ernst Lohmann onderstaande foto’s voor ons van de werkzaamheden op de locatie voor de turbine het dichtst bij de Groote Lucht.

 

 

Op de foto hieronder, ook van Lohmann, zie je de gesnelde koppen van de palen in de bouwput. En als je goed kijkt zie je ook het hoofd van iemand in een voertuig tussen de koppen van de palen. Die is de put aan het uitgraven. De leiding die je ziet lopen is om het grondwater dat uit de bouwput gepompt wordt af te voeren.

 

De grond die uitgegraven is om ruimte te maken voor de fundering, kan verontreinigd zijn en daarom kwam DCMR ook een kijkje nemen. Die grond is voorlopig op de bouwplaats opgeslagen en netjes afgedekt met landbouwplastic. DCMR zag erop toe dat dit allemaal verantwoord gebeurde en er geen eventuele verontreiniging kon weglekken. Het zijn imposante hoeveelheden; wat moet daar mee gebeuren? DCMR heeft monsters genomen en die worden nu geanalyseerd. Als de verontreiniging meevalt dan kan een deel van de grond weer gebruikt worden om de bouwputten te dichten als de fundering klaar is. Anders wordt de grond mogelijk verbrand of elders in depot opgeslagen. Het water dat uit de bouwput gepompt wordt is met verontreinigde grond in contact geweest. Daarom wordt dat eerst gefilterd voor het op ’t Scheur geloosd wordt.

Nu de putten uitgegraven zijn wordt de wapening aangebracht. Begin juli wordt het beton gestort. Die wordt kant en klaar uit de fabriek aangevoerd. Voor iedere windmolen zijn circa 28 vrachtwagens van elk 20 kuub nodig. Dat is 1120 kuub bij elkaar; je zou er een beetje stil van worden.


Deel deze pagina: